ahmad
بازاریابیدیجیتال مارکتینگکسب و کارویدئوهای آموزشی

طراحی برنامه بازاریابی(بخش اول:بازار هدف Target Market )

برنامه بازاریابی شامل 9 بخش میباشد که هر بخش میتواند تکمیل کننده خانه بعدی باشد

طراحی برنامه بازاریابی(بخش اول:بازار هدف Target Market )

طراحی برنامه بازاریابی(بخش اول:بازار هدف Target Market )

برنامه بازاریابی یک صفحه ای چیست؟

اصل پارتو چی میگه بهمون,میگه قانونی هست ب نام قانون20-80 که در این قانون 80% نتایج حاصل 20% تلاش شماست.

اگر قانون20-80 را دوباره به قاعده خودش  اعمال کنیم,4% از اقدامات 64% از نتاریج را بوجود میاورند.

یعنی چی میگه اگر در همون اصل 20-80 وارد بشیم 4% اقدامات ما از انجام دادن64% نتایج های ما بدست میاد.

برنامه بازاریابی یک صفحه ای,همون4% تلاشی است که 64% از نتیجه کسب و کار ما حاصل میشوند.

حالا با استفاده از همین فرایند میتوان صدها هزار صفحه و هزاران ساعت تلاش که برای برنامه ریزی کسب و کار سنتی صرف میوشد را تنها در یک صفحه خلاصه کرد که فقط نیم ساعت زمان لازمه صرف نوشتن ان شود.که میتوناد بسیار در مسیر کسب و کار شما اثر بخشی ایجاد کند و فرایند بیزنس تون رو تغییر دهد.

پس برنامه بازاریابی یک صفحه ای شمای کلی از کلی فرایند های اجرایی هست که ما ازم داریم در کسب و کارمون پیاده سازی کنیم و قبلش میایم  اون مسیر رو طراحی میکنیم تا ریسک شکست ما رو کاهش بدن.

بازاریابی چیست؟

بازاریابی نوعی استراتژی است که آن را به کار میگیریم تا بازار هدف خود را بشناسیم.مشتری که ما رو دوست بدارد و به شما اعتماد کند.تا در نهایت به مشتری بالفعل ما تبدیل بشه.

تمامی فرایند های که برای بدست آوردن این مشتری ایده ئال صرف میکنیم رو تاکتیک میگویم.

این تاکتیک ها عبارتنداز:

تبلیغات:

اگر شما مغازه لوازم ارایشی داشته باشید و تابلوی بالای سره مغازه نصب کنین و در اون قید کنین و اعلام کنین اخره هفته جشنواره دارید و از ساعت 10 اغاز میشه این کاره شما تبلیغات است.

ترفیع:

اگر این تابلو را پشت ماشین خود نصب کنید و در محله چرخی بزنین به این تاکتیک ترفیع میگویم.

اعلان:

اگر ماشین تون تصادف کند و خبر اون رو در روزنامه محلی چاپ کنین این روش اعلان کردن است.

روابط عمومی:

اگر بتوانین اظهار نظر وزیر بهداشت رو در مورد محصولات تون جویا شوید این روش روابط عمومی است.

فروش:

اگر مردم محله رو بکشانید به سمت جشنواره تون و انها پولشون رو اونجا خرج کنن رو فروش میگویم.

پس در اینجا متوجه شدیم که طرح برنامه بازاریابی چیست و بازاریابی چگونه است.

برنامه بازایابی سه مرحله دارد که من اسم اون رو گذاشتم سفر بازاریابی که شامل:

  • قبل(یعنی مشتری بالقوه)حین(مشتری راغب)بعد(مشتری)

باید در برنامه بازاریابی تون به این نکته توجه کنین :

مرحله
وضعیت
هدف این مرحله
قبل
مشتری بالقوه
کاری کنید شما را بشناسند و علاقه نشان دهند
حین
مشتری راغب
کاری کنید شما رو دوست داشته باشند و برای اولین بار از شما خرید کنند
بعد
مشتری
کاری کنید به شما اعتماد کنند,به طور منظم از شما خرید و شما را به دیگران معرفی کنند.

بازار هدف یا Target Market چیست؟

بازار هدف یکی از اصطلاحات بسیار مهم و ضروری طرح برنامه بازاریابی هست که در گام اول بید اون رو تکمیل کنیم.

بازار هدف,اساس و ریشه تمام عناصر و اجزای استراتژی بازاریابی از توسعه بازار و نامگذاری محصولات و خدمات تا کانال بازاریابی است.

نکته خیلی مهم*بازار هدف(مخاطب هدف) شما تمام افراد حاضر در بازار نیست.

هدف باید این باشد که گروه مشخصی از افراد ر شناسایی و بفهمید که مشکل آنان چیست و دارای چه ویژگی های خاصی هستند.

درک بازار هدف بسیار مهم و اساسی میباشد,تا شما رو در پیشبرد اهداف بازاریابی تون کمک کند.

تبلیغات برای کل بازار هزینه بر است. و بودجه شما رو تامام میکند. اما اگر برای گروه مشخص و معین بر بخش بندی بازار تبلیغات رو انجام بدید هزینه شما به شدت کاهش پیدا میکند و نرخ بازگشت ROI شما  بشدت اثر بخش خواهد بود.

تعریف بازار هدف:

بازار هدف به گروهی مشخص از افراد گفته میشوند که قصد داریم برای آنها پیام بازاریابی خودمون رو براشون ارسال کنیم.

این افراد بیشتر نرخ بازگشت سرمایه رو دارند.

بیشترین پتانسیل راب رای خرید محصول یا خدمت ما دارند.

این افراد بیشترین تشابه از نظر ویژگی شخصیتی,جمعیت شناختی,یا رفتاری با هم خواهند داشت.

بازاریابی هدف TARGET MARKETING (تارگت مارکتینگ)

بازاریابی هدف نوعی از مارکتینگ است که در خصوص تحقیق یا درک علایق سلیقه ها  رفتارها نیازهای مشتریان بالقوه است.که میتوانیم پیام و بودجه بازاریابی خود را روی بخش مشخصی از بازار که شانس بالاتری برای فروش محصولات و خدمات به آن ها وجود دارد.

شناسایی بازار هدف:

چه کسی,چه چیزی,چرا,چطور؟

اینا باید در بخش بازار هدف مورد بررسی قرار بگیرد تا مشخص شود رو چه بازاری قراره کار کنیم و چه ویژگی ها و خصوصیاتی دارند.

شناخت بازار هدف بخشی از برنامه کسب و کار که در طرح توجیهی یا برنامه بازاریابی بکاربرده میشود.

برنامه بازاریابی یک برنامه جاری میباشد و دائما قابل تغییر هست و هیچ وقت اشتباه نکنیم که همیشه ثابت خواهد ماند.

بخشی از هدف بازاریابی عبارت است شناسایی مشتریان ایده آل(مشتریان ناگاه)است.

سپس آزمودن فرضیه خود در خصوص آن گروه,برای اینکه مطمئن شوید که انتخاب درستی انجام داده ایم.

اگر بخوایم بدونیم که چه کسی مشتری ایده آل است,کجا این مشتریان زندگی میکنن(یا کجا خرید انجام میدن),چه چیزی موجب ایجاد انگیزه به خرید در آنها میشود,چطور رفتار میکنند,یا مراحل تصمیم گیری برای خریدشان چگونه است.

شناسایی بازار هدف مون بر اساس”چه کسی”-ویژگی جمعیت شناختی

چه کسی نیاز به محصول یا خدمات ما دارد؟

برای پاسخ باید اطلاعاتی در حوزه جمعیت شناختی شامل موارد زیر باشد.

  •  سن
  • جنسیت
  • اندازه خانواده
  • سطح تحصیلات
  • شغل مشتریقومیتمذهبسطح درامد

مثلا:مشتری هدف نهایی ما آقایان هستن که سنی بین 28 تا 40 سال دارند.و دارای خاناوده های حداکثری4 نفره میباشند(زن و شهوری که 2 فرزند دارند).

افرادی که با گروه مدیران عالی سازمان ها سرو کار دارن و درامدی بالاتر از نرم متوسط دارند.

در بخش کسب و کار این اطلاعات بیشتر به درد بیزنس های میخوره که B2C فعالیت میکنن از این اطلاعات به خوبی میتونن استفاده کنن برای برنامه های بازاریابی شون.

اما افرادی که بیزنس های B2B دارن چی ایا این اطلاعات براشون مناسب هست(خیلی کم)چون اونا بیشتر با مدیران سرو کار دارند پس شاخص های که اونا نیاز دارن:

اندازه شرکت

صنعت

کارکرد شغلی

ابزارهای جمع اوری این اطلاعات میتونه گوگل انالیتیکس یا الکسا باشه یا سرچ در گوگل.

شناسایی بازار هدف بر اساس”کجا”ویژگی جغرافیایی

مشتریان شما کجا هستند؟

مشتریانی که در یک نقطه یا منطقه جغرافیایی میتواند به آنها دسترسی پیدا کنید.

داشتن اطلاعات  آماری در خصوص موارد زیر باشد.

  •  اندازه منطقه
  • میزان جمعیت
  • اب و هوای جوی
  • شهری یا روستای
  • کد پستی

مثال: مشتریان ما بیشتر در حاشیه شهر سکونت دارن,در نقاط خوش آب و هوا و به دور از شلوغی شهر ,کسانی که از درامد بالاتری برخوردار هستن.

شناسایی بازار هدف بر اساس “چرا” ویژگی روان شناسی

مشتریان شما چرا باید این محصول را انتخاب کنن؟

برای پاسخ به این چرا باید اطلاعات زیر را بدست آورد.

  • رفتار شخصیتی
  • ارزشها
  • برخوردها
  • علایق
  • سبک زندگیاولویت هاانگیزهاعقاید خوداگاه و ناخوداگاه

مشتریان نهفته است که شما باید کمک میکند تا الگوی خرید مشتریان را تشخیص دهید.

برای مثال:اگر شما بدانید که چرا مشتریانتان از شما خرید میکنند,به میزان نیاز آنها و اوقات خرید آنها نیز پی خواهید برد.

همچنین اطلاعات خوبی در مورد مزیت های که شما را بر دیگر رقبا ترجیح میدهند نیز حاصل میشود.

شناسایی بازار هدف بر اساس”چطور” ویژگی رفتاری

عادات خرید,عادات خرج کردن,وضعیت کاربر,تبادلات با برند.

مشتریان شما اینگونه رفتار میکنند؟

همه مشتریان که محصول یا خدمتی رو خریداری میکنند به دنبال براوردن نیاز ی هستند,اما

*چگونه با آن نیاز مواجه میشوند؟

*با محصول و خدمت ما چگونه برخورد میکنند؟

*چه اطلاعاتی در خصوص نیاز خود دارند یا تولیدات شما چگونه نیازهای انها رو براورده میکند؟

*منبع اطلاعات آنها کجاست؟

مثال:مشتریان ما به صورت معمول افرادی نیستند که به شکل ناگهانی تصمیم به خرید بگیرند.انها قبل از خرید به دنبال اطلاعاتی در خصوص نحوه تولید محصول هستند و حی در اینترنت در مورد آن تحقیق و جستجو میکنند.

البته باید دقت کنیم که در بخش ویژگی های جمعیت شناختی و روانشناسی بر کیستی مشتریان تاکید میکند و در بخش ویژگی رفتاری به دنبال عملکرد مشتریان است.

اهمیت بازار هدف یا تارگت مارکتینگ( TARGET MARKETING )

خب در این جا به این میپردازه که قیمت بی اهمیت میشود.

با خودتون میگین یعنی چی بزار مثال بزنم:

فرض کنید بیماری قلبی گرفتید و میخواین برید پیش دکتر,شما پیش دکتر متخصص قلب میرین یا دکتر عمومی؟

مشخصه پیش دکتر متخصص و زمانی هم میرین ویزیت دکتر هر چقدر باشه براتون بی اهمیت میشه چون درد تون اولویت پیدا کرده و قیمت دکتر محو میشه.

نحوه شناسایی مشتری ایده آل:

با شاخص PVP میتونیم مشتری ایده آل رو شناسایی کنیم,خب هر کدام بیانگر یک تکنیک هستش.

P اول بیانگر این هست رضایت شغلی,از کاری که میکنید چقدر راضی هستین,ایا اون نیاز درونی شما رو براورده میکنه.

V دوم بیانگر ارزش بازار هست,یعنی بازاری که داخلش دارین فعالیت میکنین بابت محصول و خدمت شما ارزش قائل میشن(مثال دکتره)چقدر بازار برای شما ارزش قائل میشه.چقدر لاکچری هستید و لول کاری خودتون رو پیش مخاطب بالا بردید.

P سوم بیانگر سود اوری است,میاد میگه محصول و خدمت شما تو بازاری که داری فعالیت میکنی سود اوری مطلوبی داره یک وقت اخر سال حساب کتاب کنین ببینین  هر چی کار کردین فقط خرج ها رو جواب داده.

نکته اخر:

در طراحی برنامه بازاریابی تون بخش بازار هدف خیلی دقت کنین چون پایه و اساس کلیه برنامه تون روی این بخش ساخته میشه,پس همیشه بروز باشید و اثر بخشی همه بخش ها ور بسنجید تا بخوبی بتوانید باگ های موجود بیزنس تون رو پیدا کنین تا بهره وری بالاتری براتون داشته باشه.

یا باید خودتون طراحی کنین این برنامه رو یا از یک مشاور استفاه کنید تا مسیر کسب و کارتون شفاف واضح باشه براتون.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا