ahmad
بازاریابیدیجیتال مارکتینگکسب و کارویدئوهای آموزشی

پرسونا چیست ؟انواع آن و کاربردهای آن

بخش بندی مشتریهای فرضی نشانه کاهش ریسک شکست میشود

پرسونا چیست ؟انواع آن و کاربردهای آن

پرسونا چیست ؟انواع آن و کاربردهای آن
پرسونا چیست ؟انواع آن و کاربردهای آن

پرسونا چیست ؟انواع آن و کاربردهای آن

پرسونا چیست ؟انواع آن و کاربردهای آن پرسونا تصویری فرضی و شفاف از یک فرد (و گاهی یک کسب و کار) است که می‌تواند مشتری یا مخاطب یا خریدار ایده‌آل ما باشد و فکر می‌کنیم این تصویر، در مورد تعداد قابل توجهی از مشتریان، مخاطبان یا خریداران ما مصداق دارد.
به بیان دیگر، پرسونا به مجموعه‌ای از ویژگی‌ها، ترجیحات، داشته‌ها، خواسته‌ها و الگوهای فکری و رفتاری مخاطب یا مشتری فرضی اشاره دارد.
حالا بیایم به صورت ملموس تر و داستانی وار تر براتون توضیح بدم که اصلا پرسونا چی هست و چه کاربردی داره
شما فرض کنید یک فروشگاه لباس  زنانه دارین حالا میخواین تبلیغات کنین یا محصول جدیدی رو وارد بازار کنین.
واسه اینکه تبلیغات درستی انجام بدین و باخورد مثبتی از طرف مشتری بگیرین باید بدونین برای که چی و کجا دارین تبلیغ انجام میدین.
حالا میایم یک  تصویر مشتری فرضی رو برای خودمون تشریح میکنیم:
مریم
مریم، دختری بیست ساله است که سال‌های نخستین دانشگاه را در مقطع کارشناسی در مشهد می‌گذراند.
مریم علاوه بر درس خواندن، به شکل پاره‌وقت در یک فروشگاه پوشاک به عنوان فروشنده کار می‌کند و بخشی از هزینه‌ی تحصیلش را پرداخت می‌کند.
البته خانواده‌ی مریم از نظر مالی محدودیتی برای پرداخت هزینه‌ی تحصیل او ندارند.
اما مریم، استقلال را دوست دارد و ترجیح می‌دهد تا حد امکان، سهمی از هزینه‌هایش را نیز، خودش تأمین و پرداخت کند.

خب تاینجا متوجه شدیم که مشتری ما:

  1. دختر هست

  2.  20سال سن داره

  3. . دانشجو هست

  4. .ساکن مشهد

  5. .خانواده متوسط رو به بالا داره

  6. .به مطالعه علاقه منده.

  7. کاره وقت داره

حالا اینو فهمیدیم که به‌طورکلی پرسونا شخصیت‌سازی فرضی و در عین حال کاملا مشخص و واضح از یک فرد نامیده می‌شود که قرار است مخاطب یا مشتری یا فردی درگیر با کسب و کار ما باشد.
این شخصیت‌سازی فرضی از یک فرد، باید قابلیت تطبیق با تعداد بسیار زیادی از مشتریان اصلی و وفادار کسب و کار داشته باشد.
ما جمع اوری همچین اطلاعاتی از مشتری به راحتی میتوانیم فعالیت های تبلیغاتی یا بیزنسمون رو انجام بدیم.
چون قبلش شناسایی کردیم پرسونای مشتری اینده ما چه گونه باید باشد.

حالا چه تعداد پرسونا داریم:

پرسونای مخاطب
پرسونای مشتری
پرسونای دیجیتال
پرسونای مصرف کننده
که هر کدام بابت یک نوع از بازاریابی ها صورت میگیره.
 حالا میگن چرا اینقدر پرسونا مهمه:
خب برای این مهم هست که ما بابت محصول یا توسعه بازار یا تبلیغاتمون هزینه های سنگینی رو  دست کسب و کارمون نزاریم.
اول با طراحی پرسونای مخاطب مون دارم همه پازل های سفر مشتری رو طراحی میکنیم تا بدونیم این محصول به درد چه قشری از جامعه میخوره و چه افراد با چه دین و شغل و فرهنگ لوکیشن ازش میتونن استفاده کنن.
البته خیلی دقت کنین که در طراحی پرسونا هیچ وقت علایق و سلیقه و خواسه های خودتون رو دخیل نکنین چون قطعا با شکست مواجه میشین.
و اینکه برای خودتون همیشه یک پرسونای منفی طراحی کنین تا حین انجام فعالیت های بازاریابی تون بتونین به درستی از هم تفکیک کنین که هر فردی تو چه دسته بندی قرار گرفت چه جایگاه پیدا میکنه.
امیدوارم برای بیزنستون از پرسونای خوب استفاده کنین یا مربی خوبی رو در کنارتون داشته باشید تا از لطمه های سنگینی جلوگیری کنید.
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا