ahmad
بلاگ

رویکردهای مهم بازاریابی

رویکرد های مهم بازاریابی

رویکرد های مهم بازاریابی یعنی مجموعه فعالیتهایی که در کنارهم انجام میشود باید چگونگی آنها مشخص شود و با پلن بازاریابی این کار انجام میشود و تمام فعالیتها براساس آن انجام میگیرد. در فرآیندها و فعالیتهای مختلف بازاریابی رویکردهای مختلفی وجود دارد:

بازارگرایی: 

مجموعه از باورها و عقاید که باعث میشه مشتری تو کانون توجه قرار بگیره.

در این رویکرد به سودآوری بلندمدت فکر میشود. با وجود توجه به بقیه بخشها باز هم کانون توجه و تمرکز، مشتریست.

رویکردهای مهم بازاریابی

دید بازارگرایی در ایران به علت هزینه بالا خیلی هنوز باب نشده است. در ایران با توجه به مدل Aida جنگ روی اقدام است اما در دنیا جنگ روی خدمات پس از فروش و وفادارسازی و… است. رویکرد زخمی کردن مقابل رویکرد بازارگرایی است. در این رویکرد حتی گاهی نیاز و خواسته مشتری که توان مبادله آنرا ندارد نیز پاسخ داده می‌شود چون به سودآوری بلندمدت نگاه می‌شود. (توجه داریم به تمام ذی‌نفعان اما کانون توجه روی مشتریِ = دید بلندمدت).

بازارشناسی:

اولین قدم در هر حرکت عاقلانه شناخت است تا بتوانیم اصولی و درست حرکت کنیم.همه اطلاعاتی که مورد نیاز است را باید مستند نمایید.

بازارداری:

حفظ مشتری فعلی از جذب مشتری جدید منظقی تر و نرخ بازگشت سرمایه یا ROI بیشتری داره.

مشتری فعلی رو حفظ کن، تشویق اش کن و حُل اش بده تا دوباره خرید کنه.

رویکرد بازاریابی:

در این رویکرد بهترین و مناسب‌ترین بازار را شناسایی نموده و باید بدانیم کجا بیشترین خدمت یا محصول را ارائه دهیم، اثرگذاری بهتری داریم و آدم‌های بیشتری حاضر به مبادله با ما می‌شوند.

بازارسازی:

وارد بازاری میشیم و اول از همه خودمون رو و بعد به بقیه میشناسونیم (هنوز بازاری برای اون محصول به‌وجود نیومده)

استاد عزیزم مثال زد : محصولات سید رو در خوزستان که خرس هم نمی‌خورد رو به مردم می‌شناسوند و بازار رو ایجاد میکرد

بازارگردی:

میچرخی و میگردی تو بازار تا از آخرین اتفاقات و رویکردهای بازار اطلاع پیدا کنی (از رقبا عقب نمونی)

بازارسنجی (ارزیابی بازار):

تحلیل موقعیت خودمان در بازار

    چی بودیم؟

    چی هستیم؟

    قرار چی بشیم؟

بازارگرمی:

ایده میده و تولید میکنه اما تو توسعه می مونه پس برای توسعه؛ همین مشتری هاتو حفظ کن + مشتری های جدید هم بگیر.

بازارگردانی:

بازارگردانی برابر است با = مدیریت بازار + برنامه‌ریزی + اجرا و کنترل بازار

بازرگردانی یک استراتژیست برای اجرای برنامه هایی که منجر به رسیدن محصول ما به مخاطب میشه.

هدف از بازارگردانی:

    رسیدن به اهداف مارکتینگ پلن

    ایجاد رضایت در خود، مشتری و درنهایت جامعه

سخن آخر:

هر آنچه در اینده تصور میکنی رو واقعیت ترسیم کن

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا